26 czerwca odbyła się konferencja prasowa, na której Justyna Wołkowska, członkini ruchu Łódź Cała Naprzód!, wraz z radnym Bartłomiejem Dybą-Bojarskim oraz Urszulą Niziołek-Janiak ze stowarzyszenia TakDlaŁodzi, przedstawiła projekt uchwały kierunkowej dotyczącej regulacji użytkowania i parkowania hulajnóg elektrycznych w Łodzi.
Projekt uchwały ma na celu poprawę bezpieczeństwa oraz uporządkowanie kwestii parkowania hulajnóg, które często blokują chodniki i utrudniają poruszanie się pieszym, w tym osobom z niepełnosprawnościami i rodzicom z dziećmi.
Rosnąca popularność hulajnóg wynika z braku efektywnego systemu rowerów miejskich i pogarszającej się jakości transportu publicznego. Zeszłoroczna nowelizacja przepisów dała samorządom narzędzia do skutecznego zarządzania tą sytuacją, jednak dotychczas w Łodzi niewiele zrobiono w tym kierunku.
Obecnie dominujący model polega na tym, że to prywatne firmy czerpią zyski, a wszelkie koszty społeczne ponoszą mieszkańcy. Często zdarza się, że chodniki, przejścia dla pieszych zastawione są hulajnogami, co utrudnia poruszanie się i stwarza zagrożenie, szczególnie dla rodziców z dziećmi czy też osób z niepełnosprawnościami.
W odróżnieniu od innych miast, w Łodzi wynajem hulajnóg elektrycznych odbywa się bez jakichkolwiek regulacji. Co więcej, Urząd Miasta nie pracuje nad żadnymi zmianami. W związku z tym powstał projekt uchwały kierunkowej, która ma zobowiązywać Prezydent Miasta do zawarcia odpowiednich porozumień z operatorami hulajnóg.
Kluczowe punkty projektu uchwały:
- wyznaczenie specjalnych miejsc do parkowania hulajnóg (punktów mobilności) oraz stref z zakazem parkowania.
- wprowadzenie limitu całkowitej liczby hulajnóg na terenie miasta oraz konieczność ich rotacji pomiędzy poszczególnymi obszarami miasta;
- ustalenie stref z obniżoną prędkością poruszania się hulajnóg w miejscach o zwiększonym ruchu pieszych.
- wprowadzenie opłat dla operatorów za zajmowanie pasa drogowego.
Naszym zdaniem przyjęcie przez Radę Miejską tej uchwały, a następnie podjęcie działań przez urzędników doprowadzi do poprawy bezpieczeństwa pieszych, estetyki przestrzeni publicznych oraz zwiększenia środków na utrzymanie infrastruktury miejskiej.
Jako Łódź Cała Naprzód! jesteśmy dumni, że możemy aktywnie uczestniczyć w kształtowaniu polityki mikromobilności w naszym mieście. To kolejny krok w naszej misji tworzenia bezpieczniejszej i bardziej przyjaznej Łodzi dla wszystkich mieszkańców.
Projekt zakłada też przeprowadzenie szerokich konsultacji społecznych oraz rozmów z operatorami hulajnóg. Zachęcamy wszystkich łodzian do aktywnego udziału w tym procesie i dzielenia się swoimi pomysłami!